Visbiežākās mācīšanās kļūdas

Visbiežākās mācīšanās kļūdas

Mūsdienās visiem patīk dot noderīgus padomus, kā izdarīt daudz labāk daudz lietas. Tēmas, par ko varētu iemācīties ir tik dažādas, un katrai ir nepieciešama sava pieeja. Tāpat arī cilvēku mācīšanās stili atšķiras. Redzot visus padomus, kā palīdzēt veiksmīgāk iemācīties, mēs nemaz neaizdomājamies, ka ir jāapzinās arī biežāk pieļautās kļūdas jebkurā mācīšanās procesā, kas to padara neefektīvu. Tāpēc šajā rakstā dalīšos ar dažām visbiežāk pieļautajām kļūdām, ar kurām saskaras visi mācīties gribētāji – un kā no tām izvairīties.

Faktu iegaumēšana
Daudzas reizes esmu dzirdējusi, kā studenti cenšas iemācīties visas formulas, kas aizņem veselu A4 formāta lapu. Taču, vai jaunieši saprot formulu dziļāko būtību? Mācīšanās nav tikai secīgu skaitļu rindiņa, bet prasme izskaidrot, ko tā nozīmē. Daudz šādas formulas ir fizikā, matemātikā, låna pengar snabbt, ķīmijā un citos priekšmetos. Ja tu izpratīsi pašu bāzi visai šai formulai, tad varēsi vieglāk izprast vielu. Problēma ar faktu iegaumēšanu ir dziļākas saiknes nesaskatīšana. Formulas būs daudz vieglāk atcerēties, ja tām piedosi loģisku atrisinājumu.

Pārāk maz praktizēšanās
Došanās uz mācību nodarbību netiek uzskatīta par praksi. Atverot mācību grāmatu arī nav nekāda prakse. Un arī pierakstu izlasīšana nav prakse. Šīs darbības var būt noderīgas, līdz brīdim, kad tu neko citu kā grāmatas atvēršanu un lasīšanu arī vairs nedarīsi. Prakse nozīmē mēģināt atbildēt uz jautājumu, neieskatoties pierakstos. Tas nozīmē, ka tev ir iespēja saņemt atsauksmes par to, vai esi pareizi izpratis vielu. Prakse nekad nevar būt par daudz un, piemēram, tādām mācībām kā fizika vai matemātika, praksei ir jāvelta vismaz 50% no visa mācību laika. Citiem priekšmetiem, piemēram, valodas apguvei, praksē ir jāvelta pat vairāk nekā 90% laika. Tu varētu nodarboties ar pašpārbaudes darbiem, piemēram, lasot grāmatu, izveidot jautājumus nevis veikt pierakstus.

Sliktas vides izvēle
Veicot vienu lielu pārmaiņu, bieži vien iegūsti vairāk rezultātus nekā daudz mazas. Tava mācīšanās vide bieži vien ievieš lielākās pārmaiņas, kurām var būt dramatiska ietekme uz to, cik daudz informāciju tu iemācīsies. Ja tu apsver mācīties kādu valodu, tad vislabākā vide, kā to praktizēt būtu starp cilvēkiem, kuri runā šajā valodā. Taču tiem, kuriem nav iespējama šāda vide, ir iespēja pieteikties dažādos kursos, kur vieglāk apgūt mācību programmu kopā ar citiem jauniešiem nevis vienam sēžot mājās. Dažkārt jāapzinās, ka problēma, lai kaut ko iemācītos esi tu pats, tava atmiņa vai mācīšanās paradumi, kurus esi izveidojis, bet gan tieši apkārtējā vide, kas mērķtiecīgi traucē panākumiem. Nelabvēlīga vide ir tāda, kurā ārējie faktori (mūzika, cilvēku čalas, ierastā dzīvojamā istaba) traucē procesam.

Izliekoties par īstermiņa perfekcionistu
Neviens nevēlas būt vienīgais visā auditorijā, kurš neko nesaprot. It īpaši, ja patiešām redzams, ka visiem šķiet liekas saprotama jaunā viela. Šajā risinājumā, daudzi studenti patiešām izliekas, ka viņi visu saprot, lai pretējā gadījumā neizrādītu savu “neaptēstību” un nebūtu vienīgais, kurš liktu vēlreiz visu paskaidrotu. Taču, izlaižot pat pamata informāciju, tu nespēsi tālāk neko iemācīties, tāpēc jo ātrāk tu centīsies lūgt pēc palīdzības, jo vieglāk būs tikt tālāk uz priekšu. Kļūdas ir domātas, lai tās labotu un nekad vairs neatkārtotos – smslån utan ränta. Protams, tā tu varētu ievainot savu ego, taču ieguvums pārsniegs šos zaudējumus.

Nebūt ieinteresētam par to, ko mācies
Daudzi cilvēki ir pārliecināti, ka garlaicīgums ir raksturīgs mācību vielai. Ja tev nepatīk grāmatvedība, matemātika vai franču valoda, tas ir tāpēc, ka uzskati šos priekšmetus par truliem un pat neiedziļinies tajos. Tas nav pareizi – priekšmeti ir interesanti gan dabiskā veidā, gan arī pēc tā, kā tu izvēlies tos iemācīties. Tāpēc, ja tu izvēlēsies “malt” cauri tēmu visu gadu laikā, tāda garlaicīga viņa arī paliks. Veids, kā padarīt mācības interesantas, ir uzdodot jautājumus. Zinātkāre ir pretlīdzeklis garlaicībai. Padarot priekšmetus interesantākus, būs vieglāk iemācīties.